Jestem lekarzem foniatrą i audiologiem.
Jestem wokalistką.

Zajmuję się pracą naukową dotyczącą głosu ludzkiego.
Jestem doktorem habilitowanym nauk medycznym w dziedzinie foniatrii.
Wygłosiłam ponad 70 wykładów o tematyce głosu na Sympozjach naukowych w Europie i USA.
Opublikowałam ponad 30 artykułów.
Kieruję Poradnią Foniatryczną na Banacha, przy Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Wszystko co robię ma związek z głosem.

Jak do tego doszło?

Będąc dzieckiem marzyłam o tym, aby „jak będę duża” – śpiewać.

Jako nastolatka, na przesłuchaniu w Studio Buffo, usłyszałam, że „głos jest, ale techniki kompletnie brak”. Tak więc, spośród kierunków studiów, które rozważałam wybrałam medycynę. Byłam wtedy po kilku latach śpiewu w zespole wokalno-tanecznym. Jeśli po kilku latach nauki śpiewu można nie mieć techniki – to co potem…

Postanowiłam „na własnej skórze” przekonać się co będzie potem. Ostatecznie ukończyłam 4-letnią Szkołę Muzyczną II stopnia – Miodową – na Wydziale Wokalnym. A kilka dni po uzyskaniu tytułu śpiewak-muzyk, uzyskałam tytuł lekarza  🙂 

Niejako z rozpędu, po kolejnych 4 latach ukończyłam Wydział Wokalno-Aktorski Gdańskiej Akademii Muzycznej. Obie Szkoły Muzyczne, to jeden z najprzyjemniejszych epizodów w moim życiuJ  Fantastyczna atmosfera, charyzmatyczni pedagodzy, ciekawe znajomości… Jeśli ktoś się zastanawia – gorąco polecam!

ALE pomimo intensywnej nauki śpiewu, częstych koncertów i przede wszystkim ogromnych chęci – głos był „zaciśnięty”. Wiecznie pomiędzy sopranem i mezzosopranem.

Z tytułem magistra sztuki w zakresie śpiewu solowego nie miałam już nic do stracenia. Mimo ostrzeżeń, że wiedza dotycząca anatomii i czynności narządu głosu może „zabić artyzm” – otworzyłam specjalizację z foniatrii.

Tym sposobem:

  • pracowałam jako lekarz foniatra z dorosłymi i dziećmi z zaburzeniami głosu,
  • szukałam komfortu w śpiewie,
  • nauczałam komfortu w śpiewie,
  • rehabilitowałam pacjentów z zaburzeniami głosu,
  • jeździłam na wszystkie możliwe kursy, sympozja, kongresy w Europie, na których była mowa o głosie i śpiewie,
  • sama poddawałam się przeróżnym technikom poprawiającym emisję głosu, nawet … akupunkturze „wokalnej” wykonywanej przez kolegów z Austrii.

 Na blogu chciałabym się podzielić moją wiedzą i doświadczeniem zdobytym jako lekarz foniatra, wokalistka i terapeuta zaburzeń głosu.

Tym bardziej, że:

Wierzę, że każdy może śpiewać.
Wiem, że to co dzieje się z naszym głosem zależy głównie od nas samych.
Uważam, że głos ludzki jest jednym z najwspanialszych fenomenów na świecie.

Głos po COVID

Głos po COVID

Do gabinetu foniatrycznego, zgłasza się coraz więcej pacjentów z zaburzeniami głosu, po przechorowaniu COVID. Niektórzy skarżą się na duże zmęczenie głosu, inni na osłabienie czy zmatowienie głosu. U niektórych widzę obrzęki na fałdach głosowych, czy zmiany grzybicze. U innych doszło do cofnięcia się w „emisji głosu”. Są i tacy, którzy zupełnie stracili kontrolę nad swoim głosem, a głos zaczął „przeskakiwać”, czy niespodziewanie zmieniać rejestry…

Mutacja głosu

Mutacja głosu

Często rodzice, podobnie jak ich dzieci nie są przygotowani na mutację swoich pociech. Pomimo, że jak wszyscy ludzie, sami przeszli mutację. Najczęściej jednak nie pamiętają „jak to było”, a może są zaskoczeni, że ich małe dziecko dorośleje.

Mutacja dotyczy chłopców, ale czy tylko?

„Moja córka przygotowywała się kilka miesięcy do występu, a od kilku tygodni ma coraz większe problemy z wyśpiewaniem wysokich dźwięków. Głos jej się łamie i traci ochotę do śpiewu. Nauczyciel śpiewu prosił sprawdzić czy to są guzki głosowe”. Moja odpowiedź niejednokrotnie brzmi: „Nie, to mutacja”. Wtedy słyszę: „Ojej, to ona już nie będzie śpiewać tych wysokich dźwięków ☹ …”

Czym jest mutacja?

Refluks w gardle i krtani

Refluks w gardle i krtani

Czy miewasz:

  • Częste pieczenie, drapanie, suchość w gardle?
  • Matowy głos rano
  • Częste infekcje górnych dróg oddechowych
  • Pochrząkiwanie, pokasływanie
  • Uczucie dyskomfortu w gardle i krtani

Wg badań, to z roku na rok z coraz większym prawdopodobieństwem refluks… Skąd się bierze refluks w gardle i krtani? Jak sobie z nim radzić? Podpowiadam w krótkiej wypowiedzi z Centrum Nauki Kopernik. Zapraszam 🙂

Zestresowany głos

Zestresowany głos

Większość moich pacjentów, na pytanie: „Czy czuje Pan/Pani stres?”, odpowiada: „Tak”. Niektórzy wręcz to „tak” znacząco podkreślają. To pytanie jest niezwykle ważne, gdy coś się dzieje z głosem. Stres może bowiem dawać wiele nieprzyjemnych doznań ze strony głosu. Podwyższony głos, łatwo męczący się, a do tego uczucie pętli na szyi, zaciskania gardła, suchości w gardle, czy nawet nasilenie refluksu mogą być skutkiem stresu. Ba, niektórym nawet pod wpływem stresu głos zanika i zostaje tylko szept…

Wokaliści lubią leki

Wokaliści lubią leki

Ponad 70% wokalistów regularnie sięga po witaminy, suplementy, homeopatię, czy zioła. Połowa z nich codziennie wspomaga się medycyną alternatywną przez średnio 5 lat! Większość z wokalistów o tym co i jak przyjmować dowiaduje się od swoich kolegów po fachu. Prawie połowa wokalistów w czasie zaburzeń głosu próbuje leczyć się sama …

Rozluźnij swoje gardło i krtań

Rozluźnij swoje gardło i krtań

Ból szyi w czasie tworzenia głosu, uczucie pętli na szyi, czy brak ochoty na rozmowy i śpiew to jedne z częstszych przyczyn wizyt u lekarza foniatry. Przyczyną tych dolegliwości może być nadmierne napięcie mięśni gardła i krtani. Niektórzy pacjenci mają wręcz wrażenie, jakby towarzyszyło im uczucie „niekończącego się przełykania”. Innym przeszkadza, że głos jest wysoki, urywający się, szybko męczący się… Po zdiagnozowaniu nadmiernych napięć mięśni gardła i krtani lekarz zaleci m.in. ich rozluźnianie. Zapraszam razem z mgr Anną Kacprzak do zapoznania się z prostymi ćwiczeniami rozluźniającymi naszą szyję. Ewelina Sielska-Badurek

Dziś Światowy Dzień Głosu – POŚPIEWAJ !

Dziś Światowy Dzień Głosu – POŚPIEWAJ !

Wykształcenie głosu i mowy to jedno z najważniejszych osiągnięć człowieka, jako gatunku. Głos służy do komunikacji oraz coraz częściej stanowi ważne narzędzie pracy. Barwa głosu, głośność, wysokość wyraża różne odcienie naszych emocji – radość, smutek, rozpacz… Szczególnym sposobem wyrażania siebie jest śpiew. To on przyczynił się do rozwoju muzyki. To z kolei stanowi podwaliny naszej kultury.

Oddech to podstawa emisji głosu

Oddech to podstawa emisji głosu

Prawidłowy sposób oddychania to podstawa dobrej emisji głosu w mowie i śpiewie. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Jaki jest więc najbardziej pożądany mechanizm oddechu? Tu nie ma zgodności, jest za to dużo zamętu i mitów. Szkoląc głos często można usłyszeć: „mów/ śpiewaj na przeponie”, „jeśli czujesz wibracje nosa – mówisz z przepony”… Większość tych stwierdzeń brzmi jak z bajki. Co więcej u zbyt pilnych uczniów powodują one niepotrzebne napięcia w ciele. A więc co robić, aby nasz oddech był prawidłowy w mowie i śpiewie? Podpowiadamy poniżej, razem z mgr Anną Kacprzak. Zapraszam – Ewelina Sielska-Badurek.

Jak się pozbyć piasku w głosie

Jak się pozbyć piasku w głosie

„Mam piasek w głosie”. Takie stwierdzenie często słyszę od wokalistów. „Piasek w głosie” w żargonie wokalistów oznacza powietrze w głosie i jest kojarzone z niedomykalnością fałdów głosowych. Niedomykalność fałdów głosowych jest drugą, po guzkach głosowych przypadłością spędzającą wokaliście sen z powiek. Piasek w głosie nie dotyczy tylko wokalistów. Jest on i będzie coraz częstszym zaburzeniem głosu z powodu starzenia się społeczeństwa. Dlaczego może się pojawić? I jak sobie z nim radzić? Odpowiadamy poniżej, razem z mgr Anną Kacprzak. Zapraszam – Ewelina Sielska-Badurek.

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram